Skip to content

חיה מדהימה אשר לא יצא לי לחזות באופן אישי או לפגוש בסביבת העיר או הוואדיות, כן מצאתי סימנים ועקבות המעידים על נוכחותם ושמעתי עדויות על מפגשים. 

דורבנים בעיר חיפה

הדורבן, חיה מרשימה מאוד שלא כל כך נפוץ לפגוש למרות שהיא חיה ומסתובבת בין חצרות הבתים. מפגש עם דורבן עלול להשאיר עליכם רושם לזמן מה, הדורבן יבהל ויפנה אליכם את הקוצים כדי שלא תתקפו אותו הפעולה עלולה לייצר צליל של שקשוק הנשמע מאיים. (אין לכם מה לנסות לתפוס אותו, זאת פעולה בלתי אפשרית אפילו לנמר גדול עם יכולות ציד גבוהות משלכם). אל דאגה הדורבן לא יורה את הקוצים שלו כפי שנהוג לחשוב. לעיתים הוא עלול לעשות תנועה קלה אחורה לכיוון האיום לפני שיפתח במנוסה למקום מבטחים.

מפגשים עם דורבנים בעיר חיפה

לא אחת שמעתי על מקרים של דריסת דורבן, החוויה בדרך כלל נגמרת עם נזק קל לרכב. בין היתר הנזק כולל הוצאת קוצי דורבן מחלקי פלסטיק שונים של המכונית, אך גם פגיעה אנושה לדורבן המסכן. המקרים התרחשו בחשיכה ומכיוון שצבעם של הדורבנים הוא שחור הנהגים מדווחים שראו אותם רק לאחר שהפנו אליהם את קוציהם בעלי הצבע הלבן כדי להתגונן מפני המכונית.

מפגשים עם דורבנים הם נדירים אם כי ניתן למצוא עדויות לנוכחותם סביב אזורי המגורים. יכול להיות שהמפגשים עם דורבן הם כל כך נדירים מכיוון שהוא פשוט לא רוצה לפגוש אותנו, הם רק רוצים לחיות בשקט את חיי המשפחה שלהם. אפילו רמיזה למפגש עתידי עם בני האדם יגרום להם לנוס בחזרה למערה כדי למנוע ממנו להתרחש. 

דורבן מצוי מויקיפדיה
עקבות דורבן בחצר הבניין

קצת על הדורבן המצוי

הופתעתי לגלות שדורבנים חיים בזוגיות מונוגמית לאורך כל חייהם. בגיל צעיר הזכר יוצא מהבית בחיפוש אחר בת זוג, שם הוא ישאר לאחר שימצא אותה. הנקבה תעזוב קצת יותר מאוחר לחפש טריטוריה חדשה אליה היא תכניס בן זוג רק אם הוא ימצא חן בעיניה. הם ישארו ביחד לאורך כל חייהם ואפילו יקיימו יחסי מין שלא לצורך היתרבות. 

לאחר שהכירו, הדורבנים חופרים יחדיו מערה שיכולה להגיע גם עד ל 17 מטר עומק, שם הם יוכלו לחיות ולגדל את ילדיהם. מערות הדורבנים נחפרות על ידי הזוג בשעות הלילה והם בעל עיצוב זהה לכל הדורבנים. ישנו חדר הורים סמוך לפתח המערה שם הם יכולים להיות לבד בפרטיות וגם לשמור על ילדיהם הנמצאים בהמשך המערה. 

הדורבנים יוצאים יחדיו בחשיכה לחיפוש אחר מזון שנמשך לאורך כל הלילה, הנקבה היא שמובילה והזכר מצטרף אליה. במידה ויש להם ילדים גם הם מצטרפים למסע הלילי יחד עם הוריהם שם הם רוכשים כישורי הישרדות חיוניים כמו כיצד לחפש מזון בדמות פקעות מהאדמה.

לקריאה נוספת על הדורבן המצוי ויקיפדיה.

חיות נוספות בעיר חיפה

ישנם סוגים נוספים של חיות בר שניתן למצוא בעיר חיפה, הרשימה ארוכה מאוד וחלק מהחיות המופיעות בתוכה הן בסבירות מאוד מאוד נמוכה שתפגשו אם בכלל. הכנתי הרשימה חלקית של חיות בר נפוצות יותר או פחות אשר את רובם יצא לי לפגוש באופן אישי במהלך סיבובי בעיר חיפה כתושב.

תניםקיפודים
חזירי ברנחשים
נימיותצבועים

חושבים ששכחתי משהו חשוב? מוזמנים לפנות אלי דרך עמוד הפייסבוק אפשר גם לעשות לייק ולהתעדכן על כתבות חדשות בבלוג.

Image by rawpixel.com on Freepik

עוד כתבות:

איך לנסוע מחיפה לתל אביב בשבת ומוצ”ש
הרבה מוצאים את עצמם מחפשים את דרכם חזר הביתה למרכז ללא רכב …
איפה אפשר לנפח בלון הליום בשבת ובחג בחיפה
השאלה איפה אפשר לנפח בלון הליום בשבת בעיר חיפה חוזרת על עצמה …
איפה לחגוג ימי הולדת לילדים בחיפה
מי לא אוהב ימי הולדת? אחת לכמה שבועות אנו נדרשים להגיע למסיבת …
בריכות שחיה בעיר חיפה
רשימת בריכות שחיה בעיר חיפה עם קישורים לאתרים בתוך הכתבה
בתי קפה מומלצים בחיפה
תושבי חיפה ידועים בחיבתם הרבה לישיבה בבתי קפה בשעות היום השונות. בעברי …
גני משחקים ציבורים בעיר בחיפה
בכל שכונה בעיר ישנם גני משחקים או גני שעשועים ציבוריים לרווחת ילדים …
חזירי בר בעיר חיפה
לראות חזירי בר במהלך היום או הלילה בעיר חיפה זה דבר שבשגרה, …
חיות בר בעיר חיפה
לראות חיות בר במהלך יום רגיל בעיר חיפה זה דבר שבשגרה. כמעט …
מסעדות טבעוניות וצמחוניות בחיפה
אין הרבה מסעדות טבעוניות וצמחוניות בחיפה ביחס לכמות העסקי המזון השונים בעיר. …
משחקיות ג’ימבורי בעיר בחיפה
ילדים אוהבים לשחק במשחקיות או בג'ימבורי לרוץ לטפס להתגלש ולשחק בסביבה צבעונית …
תנים בעיר חיפה תן-חיפאי
נעים להכיר אבל לא בטוח שניפגש, התן זהוב המצוי שמטייל בחופשיות בוואדיות …