Skip to content

לראות חיות בר במהלך יום רגיל בעיר חיפה זה דבר שבשגרה. כמעט אין יום שאני יוצא מהבית ולא רואה חיה פראית מנסה להסתגל לסביבה העירונית ומזכירה לי מחדש שאחרי הכל אנחנו חיים בתוך הטבע ולא הוא בתוכנו.

חיות בר בסביבה חיפאית עירונית

מפגשים בין חיות בר לבני אדם הם דבר שבשגרת התושבים בעיר חיפה. תדירות המפגשים וסוג החיות משתנה באזורי העיר השונים אך מפגש יכול להתרחש כמעט בכל מקום. רוב המפגשים נגמרים במנוסה של בעלי החיים מהמקום ובני האדם חוזרים לעיסוקיהם עם חוויה או אולי תמונה מהמפגש. 

בעת מפגש השאיפה של החיות היא לא להיכנס לעימות עם בני האדם אך במידה והחיה מרגישה מאויימת או חסרת דרכי מילוט עלולה להיווצר בעיה. כלבי מחמד יכולים להיות גורם נוסף לחיכוך שמדובר בחזירי בר, הם עלולים להרגיש מאוימים ולרצות להראות עליונות על האיום. 

חיפה היא העיר ה-3 בגודלה במדינת ישראל ומונה כ-300,000 תושבים. מבחינת שטח חיפה היא העיר ה-5 בגודלה במדינה אשר בנויה ברובה על שטחים ירוקים ובין ואדיות המשמשים אזורי מחייה לחיות בר רבות. בשנים האחרונות קצב התפשטות האזורים העירוניים ביחד עם קצב גדילת אוכלוסיית החיות השונות הביא לעלייה במספר המפגשים המדווחים עם חיות בר, רובם עם חזירים.

סוגים של חיות בר בעיר חיפה

רשימת הסוגים של חיות בר שניתן למצוא בעיר חיפה היא ארוכה מאוד וחלק מהחיות המופיעות בתוכה הן בסבירות מאוד מאוד נמוכה שתפגשו אם בכלל. הרשימה המפורטת היא חלקית ומסכמת חיות בר נפוצות יותר או פחות אשר את רובם יצא לי לפגוש באופן אישי במהלך סיבובי בעיר חיפה כתושב.

חזירי ברקיפודים
תניםנחשים
דורבניםצבועים
נימיות

חזיר בר חיפאי

החיה הזאת כל כך נפוצה בעיר שהגדילה העיריה והציבה שלטים עם הכיתוב “חזיר חיפאי לפניך” בנקודות שונות בעיר. חזירי הבר המסתובבים בוואדיות עולים לשכונות על מנת לחפש מזון בפחי הזבל השכונתיים והם עושים זאת בהצלחה מרובה. למרות מאמצים וניסיונות למנוע זאת מהם ע”י הרשויות ניתן לפגוש חזירי הבר ברחובות העיר חיפה בכל שעה נתונה ביום או בלילה.

חזירי בר מגוששים אחר אוכל שנשאר מהאכלת חתולים
תמרור מתריעה מפני מחזיריי בר חיפאיים בסביבה

קישורים לקריאה נוספת

חזיר בר ויקיפדיה | עוד על חזירי הבר החיפאים


תנים בעיר חיפה

ישנם תנים רבים בעיר חיפה וגם הם מסתובבים ומקננים בוואדיות ועולים לשכונות לצורכי חיפוש מזון. לא נפוץ לראות תן במהלך היום ברחוב אך הם מסתובבים בעיקר בבניינים אשר גובלים לוואדיות אך במהלך הלילה הסיכוי לפגוש תן באמצע הרחוב טיפה יותר גדול. למעשה זהו מפגש שרוב הסיכויים שלא תצליחו להבחין שנכחתם בו בכלל, התן יכול לשמוע אותכם ממרחק רב ולהעלם מהמקום לפני שתבחינו. (קרא עוד..)

מפגש ליילי עם תנים בעיר חיפה
תן זהוב ויקיפדיה

קישורים לקריאה נוספת

תן זהוב מצוי ויקיפדיה | תנים תוקפים אדם (מגזין חי-פה) | תנים בעיר חיפה


דורבנים

חיה מרשימה מאוד ולא כל כך נפוצה המסתובבת בין חצרות הבתים היא הדורבן. מפגש עם דורבן עלול להשאיר עליכם רושם לזמן מה, הדורבן יבהל ויפנה אליכם את הקוצים כדי שלא תתקפו אותו והתהליך יכול ליצור צליל של שקשוק הקוצים הנשמע מאיים. לאחר מכן הדורבן כנראה ינסה לעזוב את המקום (כנראה שגם אתם) ובמהלך מנוסתו ימשך רעש שקשוק הקוצים. (קרא עוד..)

עקבות דורבן בחורשה ליד הבית
דורבן מצוי מיתוך ויקיפדיה

קישורים לקריאה נוספת

דורבן ישראלי מצוי ויקיפדיה | דורבנים בעיר חיפה


נימיות

בוואדיות הסמוכות לבית בו אני גר חיות ומקננות משפחות של נימיות הניזונות גם הן בחצרות הבתים הסמוכים. ניתן לתפוס אותן נכנסות לחצרות הבתים ומנסות למצוא מזון לבעלי חיים מים וכדו’, פעמים רבות הן מתניידות כלהקה של 4-5 פריטים כנראה מאותה המשפחה. קרוב לוודאי שהנימיות יעדיפו לא להישאר ולהתבונן בבן האדם שפגש בהן כרגע ויעדיפו להיעלם מהמקום בזמן הקצר ביותר שיתאפשר להן. 

נמיה מטיילת בכניסה לבניין מגורים בחיפה ומחפשת מזון
נמיה תופסת את מקומה בטבעיות בפינת האכלה של חתולי רחוב

קישורים לקריאה נוספת

קישור לערך נימיות בויקיפדיה


קיפודים

קיפודים מסתובבים ביננו כל הזמן, לטעמי מדובר בחיה חמודה מאוד שלא יכולה לפגוע באדם בשום צורה אך מומלץ לא להתקרב מחשש לטפילים שעלולים להימצא על הקיפוד והם עלולים לפגוע. רוב מפגשי עם קיפוד היו כאשר הקיפוד הרגיש לי במצוקה כלשהי וניסיתי לעזור. במפגשים בודדים פשוט ראיתי את הקיפוד נעלם בהזדמנות הראשונה שהייתה לו. 

קיפוד שעבר דרך הגינה ליד הבית
קיפוד מצוי מיתוך ויקיפדיה

קישורים לקריאה נוספת

קיפוד מצוי ויקיפדיה


נחשים

בעיר חיפה ניתן למצוא שני סוגים עיקריים של נחשים, צפע, וזעמן. הזעמן מתחלק לשני זנים נפוצים, זעמן שחור וזעמן מטבעות, בשני המקרים מדובר במפגש לא נעים לכל הצדדים שכנראה יעדיפו לברוח מהמקום מהר. ההבדל בין שני הזנים הוא שצפע ארסי ואילו זעמן מטבעות לא, אם אתם לא מכירים את הסוגים אני לא מאמין שתנסו לזהות איזה נחש פגשתם ובלי קשר כדאי מאוד להתרחק. השונים ביניהם הוא בדפוס על גוף הנחש – זעמן מטבעות בעל  דפוס קבוע של נקודות ואילו צפע בעל דפוס משתנה של זיגזג נקודות זיגזג נקודות וכך הלאה, זעמן שחור הוא שחור. בכל מקרה לא להתקרב וכניראה שגם הנחש ינסה לעשות אותו דבר.

צפע מצוי מתוך ויקיפדיה
זעמן מטבעות מתוך ויקיפדיה

קישורים לקריאה נוספת

מדריך מיני נחשים בישראל | צפע ישראלי מצוי ויקיפדיה | זעמן מטבעות ויקיפדיה


צבוע

לאחרונה נשמע על תצפית של צבוע ברחבי העיר חיפה, מפגש עם צבוע הוא מפגש נדיר מאוד ולי באופן אישי לא יצא לחוות אחד. המפגש התרחש בשעות הלילה באזור נאות פרס בנווה דוד ודווח בערוצי תקשורת שונים.

צבוע מפוספס ויקיפדיה
מיני צבועים ויקיפדיה

קישורים לקריאה נוספת

צבוע מפוספס ויקיפדיה | קישור לכתבה בכולבו על מפגש עם צבוע


בין הגורמים לגידול במספר המפגשים עם חיות בר בחיפה

במהלך תקופת הסגרים של הקורונה ניתן היה לחוש בעליה של כמות חיות הבר בעיר חיפה. השקט שהשתרר ברחובות בעקבות הסגרים תרם לביטחון בעלי החיים שיכלו לטייל לעיתים לאין מפריע. אומנם חזרנו לשגרה אך החיות עדיין זוכרות שהן יכולות להסתובב פה מבלי שיקרה להן דבר וכך אולי נולדה לה מציאות חדשה. 

ביטול מדיניות העירייה בנוגע לדילול חזירי הבר בעיר חיפה והעדר תוכניות אפקטיביות חדשה במקומה אולי גם תרמו את חלקם לגדילת אוכלוסיית חזירי הבר המשוטטים בעיר.  

חיות בר רבות נצפות עושות את דרכם בין בתים פרטיים אל רחובות העיר בחיפוש אחר מזון בפחי הזבל או שאריות של חיות מחמד. חיות אלו פוגשות את התושבים ברחבי העיר לא אחת וכבר התרגלו למפגשים עם בני אדם וגם למדו שאפשר לסיים אותם מהר וללא בעיות. חשוב לציין כי למרות שלרוב לא קורה כלום, כבר קרה בעבר לא אחת שהמפגש בין בני האדם לחיות הבר לתושבים נגמר בפציעה חמורה. 

חשוב לציין שישנם עוד מלא חיות וסוגים נוספים של בעלי חיים שלא כתבתי עליהם פה. חושבים ששכחתי משהו חשוב? מוזמנים לפנות אלי דרך עמוד הפייסבוק אפשר גם לעשות לייק ולהתעדכן על כתבות חדשות בבלוג.

כתבות נוספות בנושא:

חזירי בר בעיר חיפה

תן חיפאי מצוי

דורבנים בעיר חיפה

תודה שקראתם!

האם הכתבה הייתה מועילה? הדירוג אנונימי ולצורך שיפור

ציון ממוצע 5 / 5. מדרגים 2

אף אחד עדיין לא דירג תעזרו לי לדעת איך הכתבה - אתם ראשונים

עוד כתבות:

איך לנסוע מחיפה לתל אביב בשבת ומוצ”ש
הרבה מוצאים את עצמם מחפשים את דרכם חזר הביתה למרכז ללא רכב …
איפה אפשר לנפח בלון הליום בשבת ובחג בחיפה
השאלה איפה אפשר לנפח בלון הליום בשבת בעיר חיפה חוזרת על עצמה …
איפה לחגוג ימי הולדת לילדים בחיפה
מי לא אוהב ימי הולדת? אחת לכמה שבועות אנו נדרשים להגיע למסיבת …
בריכות שחיה בעיר חיפה
רשימת בריכות שחיה בעיר חיפה עם קישורים לאתרים בתוך הכתבה
בתי קפה מומלצים בחיפה
תושבי חיפה ידועים בחיבתם הרבה לישיבה בבתי קפה בשעות היום השונות. בעברי …
גני משחקים ציבורים בעיר בחיפה
בכל שכונה בעיר ישנם גני משחקים או גני שעשועים ציבוריים לרווחת ילדים …
דורבנים בעיר חיפה
חיה מדהימה אשר לא יצא לי לחזות באופן אישי או לפגוש בסביבת …
חזירי בר בעיר חיפה
לראות חזירי בר במהלך היום או הלילה בעיר חיפה זה דבר שבשגרה, …
מסעדות טבעוניות וצמחוניות בחיפה
אין הרבה מסעדות טבעוניות וצמחוניות בחיפה ביחס לכמות העסקי המזון השונים בעיר. …
משחקיות ג’ימבורי בעיר בחיפה
ילדים אוהבים לשחק במשחקיות או בג'ימבורי לרוץ לטפס להתגלש ולשחק בסביבה צבעונית …
תנים בעיר חיפה תן-חיפאי
נעים להכיר אבל לא בטוח שניפגש, התן זהוב המצוי שמטייל בחופשיות בוואדיות …